Studiemiddag


1 juni 2017


Bildung.city | Amsterdam

Programma

13.30 uur - Ontvangst met koffie en thee

14.00 uur - Het onzichtbare zichtbaar maken
Lezing Anneke Vinke 
In haar lezing gaat Anneke Vinke in op theorie en praktijk van het werken met Dyadic Developmental Psychotherapie, oftewel hechtingsgerichte gezinstherapie in adoptie- en pleeggezinnen. Gehechtheid repareer je via de relatie. Het gaat altijd over relaties en over betekenis geven aan wat er in de relatie gebeurt. Wanneer het leven van ouder en kind niet op hetzelfde moment start, zal er in therapie gezamenlijk gezocht worden naar nieuwe betekenissen voor oude gebeurtenissen. Vanuit de verbinding en het besef dat je als kind mag zijn wie je bent en mag blijven waar je nu woont, in afstemming tussen ouders en kind krijgt het verleden nieuwe betekenis. Of krijgen nare momenten in het heden een andere lading. Dat gaat niet van zelf. Daar is veel geduld voor nodig. Zo bouw je samen met ouders en kinderen aan een veilige basis en kan het gezin samen verder.

15.00 uur - Koffie/thee pauze

15.30 uur - DDP in de praktijkkamer
Workshop Petra Kruijdenberg en Marij Peeters
Aan de hand van casuïstiek nemen Petra Kruijdenberg en Marij Peeters u mee in deze hechtingsgerichte gezinstherapie. Zij zoomen dieper in op de ‘intersubjectivity’, een belangrijk begrip binnen de DDP, en hoe onder meer mindful parenting hierbij ondersteunend kan werken. Zij vertolken hierbij ook de stem van de ouders die vertellen over hun eigen proces hierin. Daarbij is de aard van de therapeutische relatie, waarin veiligheid en acceptatie centraal staan, een belangrijke focus. In de systemische aanpak bij Molemann zijn zij zich als therapeut bewust van zowel de belemmeringen als hulpbronnen uit het systeem. Hier willen zij tenslotte samen met de deelnemers bij stil staan.

16.15 uur - Werken vanuit DDP, Theraplay en tg-cgt
Workshop Felicia Stoutjesdijk 
Felicia Stoutjesdijk heeft twee weken de level I curus bij Dan Hughes gedaan en die toegepast bij diverse casussen. Bij een van de casussen had zij daarvoor met succes de Theraplay afgerond. Door elementen uit de eerdere Theraplay te gebruiken en door te gaan met DDP had zij fantastisch resultaat bij een getraumatiseerde adolescent. Aan de hand van beeldmateriaal vertelt zij over deze casus en hoe zij daar elementen van DDP, Theraplay en TG-CGT heeft toegepast.

17.00 uur - Nazit met hapje en drankje

17.30 uur - Einde